Funderingar och tankar

Det blev ett biobesök idag med ett storgäng! The Hunger Games 2 var rullen, och varken jag eller Linn var imponerade. Jag är ju "tyvärr" inte mycket för sådana filmer.
Påtal om Bio.. Det är faktiskt lagligt att ta med sig vapen till bion på majoriteten av biograferna här i Georgia. Jag har ingen riktig fakta men vad jag tror så gäller det även hela USA (även om jag vet att många biografer har metalldetektorer). Hur som helst detta leder till nästa sak, för någon dag sen när jag åkte med två lagkompisar hem från en träning kom vapen på tal. Båda var helt lyriska över att deras 21-årsdag var snart, för då skulle de kunna skaffa sig ett vapen. Värt att nämna är att detta inte var några rednecks, utan två vanliga killar från södra Florida. Jag orkade inte ens börja diskutera när en av dom skrek ut att han inte kan förstå hur folk kan anse att vapen borde förbjudas. Han relaterade naturligtvis direkt till det klassiska citatet som de som är för vapen använder: "Guns don't kill people, People kill people". Han hävdade sedan starkt att fler vapen gör samhället säkrare osv..
Sen berätta han att killen som gjorde massakern på Batman premiären i Colorado gick till 2 filmer innan han gick till den tredje och utförde massakern. Anledningen till att han inte utförde massakern på någon av de 2 filmerna innan var pga att dom tillät vapen bland åskadarna, vilket den biografen där massakern utspelade sig på inte gjorde. Ni hör att det låter helt sjukt. Värt att nämna är att även om vi som svenskar/europeer ser personerna med denna mentalitet som helt hjärntvättade, så bör det tilläggas att det faktiskt finns flertalet studier som visar att fler vapen ökar säkerheten. Och jag är rätt så säker på att om du frågar en kriminologi-professor får du ett svar som du helst inte vill ha i detta ämnet. Dock, för mig finns det inga studier eller argument som kan övertala mig i detta ämnet. Jag är nöjd min svenska mentalitet att vapen nog mest skapar problem.Absolut vanlig mentalitet att leva med i Södern av USA, där det är mer en ovanlighet att folk inte har vapen i sina hem. Fast lite är det ju faktiskt så att vapen inte dödar människor utan människor dödar människor. Men det jag vill tillägga i den mening är att vapen gör det helvetes mycket enklare.
Tillbaka till lagkompisen, så berättade han om hur hans far har ett fodral för sin pistol som sitter fast i sängbordet ifall det skulle bli inbrott. Tyvärr så tror jag att han är långt ifrån den enda. Jag gillar Michael Moores slutsats gällande detta, att amerikaner är ett folk i rädsla. Därför avslutar jag att lägga upp en kort video som förklarar anledning till detta på ett roligt, men förmodligen ganska sant sätt:
Jag kan verkligen rekommendera dokumentären "Bowling for Columbine" av Michael Moore om någon skulle vara intresserad att se mer i detta ämne. Här kan man se den gratis: http://www.swefilmer.com/bowling-for-columbine-2002/bowling-for-columbine-2002-video_639440298.html En riktigt bra dokumentär.
Jag vill dock tillägga att man får inte låta sig avskräckas av USA pga detta, för det är ett helt FANTASTISKT land och folk. Dagen jag flyttar hem är jag helt säker på att jag kommer att sakna landet förevigt...
Blev ett litet akademiskt inlägg. Var tvungen att dela med mig av lite tankar.
-Jocke

Kommentarer

Mattias

2013-11-25 - 21:06:19
Det spelar ingen roll om dets skulle finnas lagar mot vapen, folk skjuter varann ändå...

mamma mia

2013-11-26 - 07:42:25
Intressant Joakim, ni lär & får vara med om mycket!
Kram syns snart

Skriv en kommentar









Om oss

Lämnade trygga lilla Piteå i Augusti -12 för att flytta till USA och plugga på College (Universitet). Vi pluggade en termin i Santa Barbara, Kalifornien. VT-13 hade vi lyckan att bli tilldelade varsitt fotbollstipendium. Så vi flyttade till Thomasville, GA, för att studera och spela fotboll vid Thomas University. Vi dokumenterar våra händelser och upplevelser med hjälp av denna blogg. Roligt att du läser/följer!

Lokal Tid

Lokalt Väder

Find more about Weather in Thomasville, Georgia, United States Of America
Weather Forecast

Adress

2025 E. Pinetree Blvd. Apt #1E
Thomasville, GA, 31792
USA